В последния доклад на Световната педагогическа асоциация и SRI International се обособиха десет модела на преподаване, които се смятат за изключително успешни, но все още не са на 100% приложими в голяма част от учебните заведения. Това са:
- Учене в неформална среда
Препоръки:
- Задайте темата в класната стая
- Надградете практически знания във външна среда
- Обобщете в клас – изводи
- Оставете на учениците нещо за спомен
- Учене чрез аргументация
Препоръки:
- Предизвиквайте отворени въпроси
- Обсъждайте
- Оставете ги те да разработят модели за обсъждане
- Научете ги да слушат активно
- Инцидентно учене
Препоръки:
- Използвайте всяка среда като база за учене (GSM, Google)
- Инициирайте дейности (случайно)
- Търсете практическото приложение
- Изследователски базирано учене
Цел: да се предизвика любопитство
Препоръки:
- Идентифицирайте групи по интереси като възможности и капацитет
- Създайте им логическа рамка
- Накарайте ги сами да изградят логически рамки
- “Процесорно” учене
Цел – да се структурират проблеми
Препоръки:
- Разбиват се проблемите на по-малки и се решават стъпково – разлагане
- Разпознаване на образи- минал опит – проучване
- Изключват се маловажни детайли – абстракция
- Изгражда се логическа рамка и математически модели от “0” и “1” – алгоритъм
- Изчистване на грешки
- Учене чрез правене на наука
Цел – да се предизвика интерес
Препоръки:
- Изнася се специализирана техника на отдалечено място – лаборатории
- Създава се режим на последователност на посещения – отговорност
- Апарати, камери, телескопи и др. – умения за ползване
- Систематизиране на данни – Изчисляване на достижения
- Изводи
- Учене чрез игри (тренингови методи)
Цел – да се влезе в роля
Препоръки:
- Запознайте групата – игра
- Съберете очаквание – игра
- Развийте групата – казус
- Направете изводи – дискусия
- Систематизирайте резултати – визуални табла
- Затворете групата – изводи
- Адаптивна техника на учене
Цел – да не се губи интерес в напредналите ученици
Препоръки:
- Идентифицирайте нивата на учениците като знания – позициониране
- Създайте казуси според възможности – работа по групи
- Изменете скоростта на въвеждане на нови знания – допълнителни модули
- Центрове за взаимопомощ – неформални клубове
- Използвайте новите технологии – интернет
- Учене с техники за мотивация
Цел – да се предизвика емоция
Препоръки:
- Използвайте техники за мотивация чрез социална и емоционална интелигентност.
- Създайте положителна среда – хумор, полож. провокатори
- Изградете доверие – бъдете справедливи
- Бъдете резонансен лидер – последователи
- Проявете внимателност – ролята на родителите
- Идентифицирайте рискове – управление на риска
- Създайте среда „положителна институция“
- Техника “Стелт”
Цел – да се събират данни и получат обратни връзки
Препоръка:
- Създайте канали за обратна връзка – ниво достижения
- Изберете подходяща форма – тестове, шаблони за оценка
- Заявете техниката на оценка предварително
- Проявете внимателност – не подценявайте ролята на стреса
- Търсете разбиране
http://setmodels.net/