Всеки ден мога да бъда изследовател, артист, магьосник или пък разказвач

И учителят на годината получава… 1 милион долара

За световния приз у нас се знае малко, а могат да кандидатстват и българи

Силвия Георгиева

„Нямам два дни еднакви в работата си, така че всеки ден мога да бъда изследовател, артист, магьосник или пък разказвач.“ „Това е пълноценна професия, най-похвалната от всички дела.“ „Няма по-голямо удоволствие от това да виждаш различни аспекти на развитието на децата.“ „Обичам работата си, защото имам привилегията да работя с млади хора, да разпалвам страстта у тях и да отвръщам на енергията им.“ „Това, което ми харесва, е, че мога да уча и да се развивам заедно с младежите.“ „Коя друга работа би могла да бъде по-удовлетворяваща?“

Ако все още не сте се досетили, става дума за учителската професия. А изказванията са на преподаватели от Англия, Кения, Малайзия, Индия и др., номинирани за Световната награда за учител на годината. Малко са учителите у нас, които биха се похвалили с професията, която упражняват. Още по-малко пък са тези, които знаят за въпросната награда, която върви с 1 милион долара. Сумата звучи впечатляващо! Особено ако за нея е номиниран и български преподавател. Уви, роден представител в престижното състезание все още няма, вероятно заради информационното затъмнение у нас по въпроса.

„Конкурсът тече от 2014 г., за 2015-а има награден учител, почти всички държави около България са участвали, има финалист от Македония, а в България цари пълно мълчание. Нямам обяснение защо“, казва Елена Неделчева, директор на езиков център „Магистра“, която случайно открила информацията в „Гугъл“. Затова от седмици насам разпространява инициативата сред училища и институции. Според нея в България има прекрасни учители, които заслужават да бъдат номинирани и цялото общество да узнае за техните усилия, постижения и опит, от който много млади преподаватели биха взели пример и биха открили призванието си в учителската професия. „Напоследък много се говори за девалвацията на учителската професия, за липсата на достойнство, самочувствие у учителите и на уважение към институцията „учител“. Конкурсът Global Teacher Prize може да сложи началото на промяна в отношението към учителите, в отношението на самите учители към своята професия, в разширяването на желанието им за по-широки социални дейности и социална отговорност и извън училището – в самата нагласа на обществото към учителите, които винаги са били и ще бъдат сърцето и творците на бъдещето на нацията ни“, казва тя.

„В МОН не е постъпило писмо с искане за разпространяване на информация за инициативата „Световна награда за учители“, коментираха от ведомството на проф. Тодор Танев. От там заявиха, че са запознати с конкурса, но по неформален път. Затова и не било коректно да популяризират информация, която не е постъпила в министерството по официалния ред. Иначе МОН подкрепяло подобни инициативи